İLAÇ ÜRETİMLERİNDE İNSAN HATALARINA GENEL BAKIŞ
İlaç üretimlerinde sapmaların ve geri çağırmaların yaklaşık
üçde birinin insan hatası kaynaklı olduğunu biliyor muydunuz?
Güçlü sistemler kurmuş, çalışan yetkinliği ve eğitimlerini iş süreçlerine etkin olarak yerleştiren şirketlerde bu oran daha düşük olmakla birlikte burada hata oranlarından çok bu hataların sonuçlarına baktığımızda kritiklik boyutuna odaklanmanın daha doğru olduğunu söylemek yanlış olmaz; tıpkı uçak kazalarında olduğu gibi.
Havayolu kaza oranları kayda değer olmamakla birlikte
verdiği tahribat veya kaza olması durumunda karşılaşılan sonuçların oldukça
yıkıcı olması ilaçda da benzer durumu çağrıştırıyor. İnsan Hatası nedenlerine
baktığımda min %70 nın odaklanma sıkıntısı, prosedürün yanlış uygulanması ve öncesinde
alınan eğitimlerin tam anlaşılamamış olmasının temel nedenler olduğunu
söyleyebilirim
Peki İnsan Hataları önlenebilir mi?. Duygu ve düşüncelerde gün içinde dahi keskin değişikliklerin
gözlenmesi ekipmandan farklı olarak insanı hata riskleri ile başbaşa bırakır
çoğu zaman . Araştırmalarımda insan ve ekipmanın en temel farklılıklarını
özetlediğim aşağıdaki tabloda insanın bir ekipmana göre hata risklerine neden
bu kadar açık olabildiğini anlamak mümkün
Bir ekipmanın kalifikasyon ve bakımlarını tam ve doğru
yaptığınızda performansında sürekliliğe ulaşırken . İlgili eğitimleri almış ,
analist kalifikasyonlarını tamamlamış bir laboratuvar analistinin testleri
prosedürlere uygun yapacağını garanti etmek pekde kolay değildir. Hatta çok
tecrübeli bir analistin kritik hatalar yaptığı örneklerede rastlamak mümkün
Sonuç olarak değişkenlerin, belirsizliğin gün içinde bize
sürekli eşlik ettiğini göz önünde tutmak ve işimize bu bilinçle yaklaşmak en
azından görevlerimizi yaparken odakta kalmamızı sağlar.
Mesleğe olan yatkınlık ve insan Hataları
Mesleğiniz, kişilik yapınız ve değerleriniz ile uyumlu mu? Örneğin ilaç
sektöründe çalışmak temelde
· Değişikliklere
hızlı adaptasyon
· Analitik
zekası yüksek , soran, sorgulayan , hızlı düşünen
· Dikkatli
ve detaylara önem verirken ,çevikde olabilen
· Sorun
çözme ve sonuç odaklı
· Stresini
Yönetebilen
· Takım çalışmasına
yatkın
· Öğrenmeye
ve gelişime açık
· Sorumluluk
bilinci ile hareket eden ve yüksek etik değerlere sahip olan
· İyi
dinleyen, sabırlı ve dayanıklı olmayı
gerektirir
Bu ve daha ilave edilebilecek bir çok kriterlere sahip çalışanların hata oranlarının düşük ,
süreçlerle daha kolay başa çıktığını ve daha verimli çalıştığını
söyleyebilirim. Bu özelliklere tamda sahip olmadığını düşünenlere ancak vazgeçmeyi
çokda akılcı bulmayanlara ise müjdeli haberim var :
bütün bu saydıklarım ve
saymadıklarımın farkına varıp gelişime açık yönlerinizi güçlendirmeniz mümkün ,
gereğini yaparsanız süreç sizler için tahmininizden daha kolay ve keyifli
olacak göreceksiniz
Aydan A. Hatipoğlu, 21.03.2025
Yorumlar
Yorum Gönder