İLAÇ ÜRETİMLERİNDE İNSAN HATALARINA GENEL BAKIŞ

 

İlaç üretimlerinde sapmaların ve geri çağırmaların yaklaşık üçde birinin insan hatası kaynaklı olduğunu biliyor muydunuz?

 Güçlü sistemler kurmuş, çalışan yetkinliği ve eğitimlerini iş süreçlerine etkin olarak yerleştiren şirketlerde bu oran daha düşük olmakla birlikte burada hata oranlarından çok bu hataların sonuçlarına baktığımızda kritiklik boyutuna odaklanmanın daha doğru olduğunu söylemek yanlış olmaz; tıpkı uçak kazalarında olduğu gibi. 

Havayolu kaza oranları kayda değer olmamakla birlikte verdiği tahribat veya kaza olması durumunda karşılaşılan sonuçların oldukça yıkıcı olması ilaçda da benzer durumu çağrıştırıyor. İnsan Hatası nedenlerine baktığımda min %70 nın odaklanma sıkıntısı, prosedürün yanlış uygulanması ve öncesinde alınan eğitimlerin tam anlaşılamamış olmasının temel nedenler olduğunu söyleyebilirim

Peki İnsan Hataları önlenebilir mi?.  Duygu ve düşüncelerde gün içinde dahi keskin değişikliklerin gözlenmesi ekipmandan farklı olarak insanı hata riskleri ile başbaşa bırakır çoğu zaman . Araştırmalarımda insan ve ekipmanın en temel farklılıklarını özetlediğim aşağıdaki tabloda insanın bir ekipmana göre hata risklerine neden bu kadar açık olabildiğini anlamak mümkün



 

Bir ekipmanın kalifikasyon ve bakımlarını tam ve doğru yaptığınızda performansında sürekliliğe ulaşırken . İlgili eğitimleri almış , analist kalifikasyonlarını tamamlamış bir laboratuvar analistinin testleri prosedürlere uygun yapacağını garanti etmek pekde kolay değildir. Hatta çok tecrübeli bir analistin kritik hatalar yaptığı örneklerede rastlamak mümkün

Sonuç olarak değişkenlerin, belirsizliğin gün içinde bize sürekli eşlik ettiğini göz önünde tutmak ve işimize bu bilinçle yaklaşmak en azından görevlerimizi yaparken odakta kalmamızı sağlar.

 


 

Mesleğe olan yatkınlık ve insan Hataları

 

Mesleğiniz, kişilik yapınız  ve değerleriniz ile uyumlu mu? Örneğin ilaç sektöründe çalışmak temelde

·       Değişikliklere hızlı adaptasyon

·       Analitik zekası yüksek , soran, sorgulayan , hızlı düşünen

·       Dikkatli ve detaylara önem verirken ,çevikde olabilen

·       Sorun çözme ve sonuç odaklı

·       Stresini Yönetebilen

·       Takım çalışmasına yatkın

·       Öğrenmeye ve gelişime açık

·       Sorumluluk bilinci ile hareket eden ve yüksek etik değerlere sahip olan

·       İyi dinleyen, sabırlı ve dayanıklı  olmayı gerektirir

 

Bu ve daha ilave edilebilecek bir çok kriterlere  sahip çalışanların hata oranlarının düşük , süreçlerle daha kolay başa çıktığını ve daha verimli çalıştığını söyleyebilirim. Bu özelliklere tamda sahip olmadığını düşünenlere ancak vazgeçmeyi çokda akılcı bulmayanlara ise müjdeli haberim var :

 bütün bu saydıklarım ve saymadıklarımın farkına varıp gelişime açık yönlerinizi güçlendirmeniz mümkün , gereğini yaparsanız süreç sizler için tahmininizden daha kolay ve keyifli olacak göreceksiniz

 

 

 

Aydan A. Hatipoğlu, 21.03.2025

 

 

 

 

 

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar